روش و معرفت شناسی مکتب تفکیک

حدود سال‌های 1340 ه.ق در مشهد عالم وارسته‌ای به نام میرزا مهدی غروی اصفهانی که شاگرد برجسته‌ی میرزای نائینی در اصول بود، شروع به طرح مباحثی در باب عقاید و معارف اسلام نمود،  که مستقیماُ با آنچه از تقریر فلسفی و عرفانی این مباحث در آن روزگار رایج بود، در تعارض قرار می گرفت

میرزا آنچنان که خود می گفت در پی فهم خالص دین به دور از اختلاط آن با اندیشه و سلوک بشری که ذاتاُ ناخالص و مشوب به خطاها و انحرافات گوناگون است، بود. وی جداُ اعتقاد داشت که فلاسفه‌ی اسلام، حقایق قرآنی و حدیثی ناب را به کنار نهاده و اسلام را با اندیشه‌های خود هدم نموده و خدمتی به آن نکرده‌اند. درس معارف میرزا شاید به خاطر بدیع بودن نگاهش و شاید به دلیل انتقاد برانگیزی و حساسیت موضوع، بسیاری از اهل فلسفه و عرفان نظری و دغدغه‌مندان فراگیری معارف اسلام را به سوی خود جلب نمود. آن طور که می گویند میرزا در اقناع اغلب شاگردان در این باب موفق بود و بسیاری از ایشان را از روشی که تا پیش از این بر آن بودند برگردانید. عالمان برجسته‌ای نظیر شیخ مجتبی قزوینی، میرزا جواد تهرانی، میرزا حسنعلی مروارید، شیخ محمود حلبی و... از پرورش یافتگان همین مکتب‌اند

پس از فوت میرزای اصفهانی در 1365ه.ق شاگردان به صرافت نشر افکار استاد در سطحی وسیع تر افتادند. چرا که تا آن زمان تنها منبع معتبری که مستقیماُ به موضوع می پرداخت تقریرات درس معارف میرزا بود که در زمان حیاتش به تأیید وی رسیده بود، اما به دلایل گوناگون محتاج به تنقیح و گاه تقریر بهتر بود. در همین راستا شیخ مجتبی قزوینی «بیان الفرقان» را نوشت، میرزا جواد تهرانی« میزان المطالب» و سال ها بعد میرزاحسنعلی مروارید «تنبیهات حول المبدأ و المعاد» را. کتاب «ابواب الهدی» نیز که مباحث معارفی میرزا را شامل می شود البته نه با اصلاحاتی اساسی، در اختیار علاقه مندان مکتب میرزا قرار گرفت

گرچه اندیشه‌های میرزای اصفهانی و پیروانش از همان اوایل ظهور، بحث‌ها و انتقاد‌هایی سخت را برانگیخت اما با معرفی جدیدی که استاد فرزانه محمدرضا حکیمی شاگرد و مرید شیخ مجتبی قزوینی در سال 72ه.ش در قالب مقاله‌ی «مکتب تفکیک» در نشریه کیهان فرهنگی از این طرز فکر ارائه داد، نگاه‌ها و انتقادات حول این مکتب به مرحله‌ی جدیدی وارد شد. عناوین بسیار کتب، مقالات، پایان نامه‌ها، گفت و گو‌ها و حتی مناظرات دو طرف پیرامون موضوع، مناقشه‌ای علمی را نشان می‌دهد که همچنان جریان دارد

از آنجا که امروزه در تمامی دانشگاههای کشور بحث جدی در باره روش شناسی و تحقیق علمی وجود دارد بررسی مکاتب فلسفی چون مکتب فلسفی ابوعلی سینا ،فلسفه متعالیه ملا صدرا وهمچنین منتقد جدی آنها یعنی مکتب تفکیک میتواند ما را هر چه بیشتر با مباحث روش شناسی و معرفت شناسی آشنا سازد تا از آن طریق بتوانیم هر چه بهتر مسیر دست یابی به حقیقت را دریابیم در اینجا لازم میدانم از برادر بسیار عزیزم آقای مسلم نادعلیزاده که با مشاورت ها وبیانات عالمانه خود بر دامنه دانش اینجانب افزودند تشکر وقدر دانی نمایم اینجانب نیز برای آشنایی هر چه بیشتر قشر فرهیخته ودانشجویان عزیز مطالبی را به پیوست این پست لینک مینمایم تا  با مبانی فکری وروشی مکتب تفکیک بیشتر آشنا شویم

 

برای مطالعه متن کامل مصاحبه با آیت الله سیدان از طرفداران مکتب تفکیک بر روی سایت اینترنتی ذیل کلیک نمایید

http://www.holographic.mihanblog.com/post/31  

برای مطالعه نقد مکتب تفکیک بر روی سایت های ذیل کلیک نمایید

http://www.tahoordanesh.com/page.php?pid=11636

http://www.tahoordanesh.com/page.php?pid=11637

 

برای آشنایی با نظرات بی طرفانه تر دکتر یثربی در باره مکتب تفکیک بر روی سایت اینترنتی ذیل کلیک نمایید

http://www.hamedzare.com/post-12.aspx



نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط Abolfazl sedghi در سه شنبه 89 اسفند 10 ساعت ساعت 3:15 عصر